En kærlighedshistorie – analyse

 

Louisa er ca. 30 år gammel. Hun bor alene i en lejlighed inde i byen. Hun er meget perfektionistisk og vegetar. Hun går meget op i at holde sig varm, hun tager lange bade, pakker sig ind i tæpper, laver varm god mad, drikker meget te for at holde blodet varmt. Hun ville ikke vise sig nøgen for sin tidligere kæreste, måske noget med at hun synes kvinder og mænd skal være adskilte. Han var meget forstående, men efter et år bliver han kærester med en anden pige, der var erotisk besat af ham. Louisa bliver meget indelukket og er altid alene i sin lejlighed. Louisa er mærket på grund af tabet. Så snart hun træder uden for en dør, bliver hun stemplet af andre mennesker. Mennesker der ikke kender hende og derfor udelukkende bedømmer hende på det ydre. Hver gang hun går uden for døren (for at købe ind) klæder hun sig i pænt tøj som den smukke stumfilmsskuespiller Asta Nielsen. Helt bevidst udgiver hun sig for at være populær og have styr på tingene.

 

Vi hører om den unge Louisas kærlighedshistorie. Vi hører om hendes kærlighed til bananfluerne, det varme vand i badekarret, den varme mad, den varme te, skønheden og hendes seksuelle lyster. Hun finder tryghed og varme i det da hun ikke har relationer der kan give hende den accept og kærlighed hun har brug for.

 

 

 

Det første afsnit er slutningen på novellen. Hun sidder alene i sin lejlighed hvor der er mørkt og koldt. Hun sidder i et hjørne med tæpper om sig og forestiller sig at lejligheden vil falde sammen om hende. Kan tydes som at hun er angst for at hendes liv/identitet vil falde sammen om hende. Hun har en form for angst hun ikke selv er bevidst over.

 

 

 

På s. 48 flyver der en humlebi ind gennem vinduet. Den konfronterer hende med hendes liv og hendes forhold til bananfluerne. Den finder ud af hvordan hun egentlig er og fortæller hende at hun skal ændre på tingene og tage en tur til stranden. Det er en meget dårlig oplevelse for hende, og hun lukker sig inde på badeværelset, og venter der til den endelig er borte. Humlebien er den første hun rigtig har åbnet op for, og den giver hende en respons som hun ikke er i stand til at håndtere. Det får hende til, at lukke helt af, så hun undgår at blive såret igen. Hun fornægter sine særheder, siger til sig selv at alt er godt og skubber det andet til side. Så længe hun er sig selv og ikke lukker nogen ind, er der ingen der kan konfrontere hende.

 

 

 

På s. 46 står der hvordan hun tilfredsstiller sig selv, med de ting hun gør, men også hendes drømme som handler om nøgne, dansende piger og gamle mænd der kun må kigge på. Hendes tanker om at kvinder og mænd skal være adskilte, når det kommer til det seksuelle, kan muligvis være følge af en situation i hendes barndom. Ifølge Freud er der muligvis sket noget i hendes falliske stadie (3-6 år), hvor man bliver bevidst om kønnet og sin seksualitet. Barnet vender sig mod forælderen af modsatte køn, men overvinder dette ved at identificere sig med forælderen af samme køn. Dette er muligvis gået galt.

 

Forfatteren lægger meget vægt på det dobbeltliv, mange i dag lever. Vi har alle hver især, ting vi vil lægge skjul på, og måske ønsker anderledes.

 

 


9 thoughts on “En kærlighedshistorie – analyse

  1. super godt, men hvad med hendes mentalitet i forhold til hendes naboer og hvordan det får hende til at håndtere problemerne der dukker op hjemme? måske trukket en tråd gennem hendes opfattelse af sit liv og dem der sparker døren ind til sidst.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s